Årsmøtereferat 2014

REFERAT ÅRSMØTE HYGENRINGEN/JUBILEUMSUTSTILLINGEN BIRI 2014

Årets årsmøte var lagt til Solvik Camping på Moelven i forbindelse med NHKF sin jubileumsutstilling på Biri travbane.

Fredag aften begynte folk å finne sine respektive hytter og vognplasser, og flott vær og god stemning gjorde at de fleste holdt stand ut i de små timer.

Lørdag 21/6 var det duket for jubileumsutstillingen, hele 48 hygen var påmeldt, noe som ikke har funnet sted siden 1986 !!

Mange flotte hunder og fornøyde hunde eiere var å syne utover dagen, beste hund lørdag ble AN Ida til Svein Nordstedt, mens Bim ble AN Linus til Boye Ølstøren. Disse to er kullsøsken og kommer fra et fantastisk kull oppdrettet av Elling og Anders Nideng. Nideng (AN) stakk også av med BIS i oppdretterklasse på Utstillingen.

Etter utstillingen hadde Tom Øverby i sedvanelig stil vartet opp med suverent god mat og de som ville kunne få kjøpt seg en mat bit. Salget av dette ble donert til avels arbeide i hygen, noe som kommer godt med i kommende prosjekter…..

KL 19.00 var det duket for årsmøte, det var 43 stemme beretigede som var møtt frem. Formann Øystein Sjursen loset oss igjennom årsmøte med sikker hånd som alltid, der ingen store saker var meldt inn. Det hele ble avsluttet av avelsrådet, der det bl.a ble redegjort for fremtids planer vedrørende vårt avlsarbeid. Statestikken viser at hygenhunden er i vinden som aldri før jaktlig, men vi sliter med å få til nok valper.

Årets valg førte til en del utskiftninger, formann Sjursen ytret ønske om å tre av, og inn kom Øystein Haugerud. En del andre utskiftninger også gjorde at styre i dag kan skilte med en gjennomsnittsalder på 38 år… fantastisk !!

Kvelden ble avsluttet med premie utdeling til årets jaktpremierte hunder, vinner av hygendagen og Årets hund. Alle premierte fikk et flott håndmalt fat fra Tone Jakobsen mens vinner av hygendagen og Årets Hund/Unghund fikk ei håndmalt tre fjøl med bilde av hunden.

Årets Hund/Unghund ble N jch Tyra til Guttorm Bilstad med 2*1 åp og 1*1 ep bare 20 mnd gammel, mens vinner av årets hygendag ble NJUCH Frøya til Fredrik Havdal med 201 Kp.

NJUCH Frøya blir dermed hygen sin representant til Europapokalen 2014.

Søndag 22/6 avholdt også Vestoppland Harehundklubb utstilling på travbanen, folket hadde dermed to muligheter til å ta med seg stor certet denne helga. Det ble stilt 16 hygendenne dagen, og Bir ble Tosstjønnas Nala /Østein Sjursen men Bim ble NUCH Singo til Jhonny Uhlen.

For hygenringen

John Anders Nesbakken